4 proste kroki, które pomogą zmienić Twoje nawyki w 2020 roku

Zbliża się Nowy Rok, a wraz z nim chęć zmiany czegoś w naszym w życiu na lepsze. Niektórzy ludzie chcą rzucić palenie, chodzić na siłownię bardziej regularnie lub na przykład czytać więcej książek. Krótko mówiąc, wszyscy chcemy zmienić pewne codzienne przyzwyczajenia, ponieważ właśnie stąd biorą się wielkie zmiany. W tym artykule zobaczymy sposób na ustalenie nowych nawyków i wyeliminowanie tych złych.

Czym są nawyki?

Według nauki, nawyki są sposobem na oszczędzanie energii przez nasz mózg. Zazwyczaj kiedy znajdujemy się w nowej sytuacji lub wykonujemy inną czynność, nasz mózg wykorzystuje energię, aby znaleźć najbardziej efektywny sposób, na zrobienie tego. Pewnie zdarzyło się Tobie, że np. wyłączyłeś żelazko i wróciłeś, bo nie byłeś pewien, czy naprawdę to zrobiłeś. Cóż, wynika to z faktu, że wyłączenie żelazka jest działaniem, które wykonujemy tak często, że nasz mózg nie uważa za konieczne inwestowanie energii, aby skupić się na tym, co robimy. To jest nawyk.

Czy w takim razie idzie zmienić swoje nawyki?

Pewnie, że tak! I jak mówi James Clear w książce Atomic Habits, jeśli do tej pory ci się nie udało, problem nie leży po twojej stronie, ale po stronie metody, której użyłeś.

James Clear proponuje w swoim świecie bestsellera, 4-stopniową metodę, która już zmieniła życie wielu osób i która, na pewno, pomoże Ci osiągnąć życie, które chcesz.

Kroki te mogą być wykorzystywane zarówno do tworzenia nowych nawyków, jak i do eliminowania złych. Zobaczmy je teraz w szczegółach.

1 – Uczynić nowe nawyki oczywistymi

Często zapominamy zrobić nasz nowy nawyk, nie znajdujemy czasu lub odkładamy go do końca dnia. Najlepszą rzeczą do przezwyciężenia tego problemu jest skojarzenie tego nowego nawyku ze starym, co już robimy na co dzień.

Możemy więc, na przykład, pójść na siłownię bezpośrednio po wyjściu z pracy, przeczytać stronę książki przed zaśnięciem, poćwiczyć grę na gitarze po kolacji. W ten sposób nie będzie można zapomnieć, a nowy nawyk stanie się oczywistym w ciągu kilku dni.

Przeciwnie, jeśli chcemy wyeliminować stary nawyk, musimy uczynić każdy bodziec niewidzialnym, ponieważ łatwiej jest uniknąć pokusy niż się jej oprzeć. Więc jeśli chcesz jeść zdrowiej, pozbądź się śmieciowego jedzenia w swoim domu.

2 – Uczynić nowe nawyki atrakcyjnymi

 

Łatwo jest wcześnie stracić motywację, dlatego ważne jest, aby za każdym razem nagradzać siebie, gdy robimy nową rzecz. Możemy, na przykład, oglądać nasze ulubione seriale tylko po poćwiczeniu gry na gitarze lub grać na PlayStation tylko po wyjściu na siłownię.

Aby zły nawyk przestał być kuszący, musisz jednak najpierw zrozumieć, dlaczego to robisz. Jeśli jesz dużo śmieciowego jedzenia, to nie jest to tak naprawdę paczka chipsów, którą chcesz, ale coś, co cię rozweseli. Jeśli spróbujesz innych sposobów na rozwiązanie tego problemu, np. pójdziesz pobiegać lub posłuchasz wesołej muzyki, nie będziesz czuł potrzeby smażenia frytek następnym razem, gdy będziesz smutny.

3 – ułatwianie nowych nawyków

Przyzwyczajenia nie zależą od ilości czasu, jaki im poświęcamy, ale od częstotliwości powtórzeń. Tak więc początkowo powinniśmy starać się poświęcać niewiele czasu na nową działalność. Pół godziny na siłowni, a nawet 10 minut może początkowo wystarczyć, o ile są one wykonywane w sposób ciągły. Jeśli chcemy przeczytać książkę, to możemy zacząć od jednej strony dziennie. Krótko mówiąc, staramy się, aby czynność ta była jak najprostsza, tak aby można ją było wykonać bez problemów, a następnie przedłużyć czas jej trwania, gdy nawyk jest już utrwalony.

Jeśli natomiast chcemy utrudnić zły nawyk, możemy na przykład zostawić telefon komórkowy w innym pokoju podczas nauki, wyjąć baterie z pilota i schować je w szufladzie w pokoju. Krótko mówiąc, postawmy przeszkody między nami a naszym złym nawykiem, żeby może nasze lenistwo mogło nam w tym pomóc 😉

4 – uczynić je zadowalającymi

Złe nawyki przyciągają nas, ponieważ dają nam natychmiastową satysfakcję, ale na dłuższą metę czynią nas nieszczęśliwymi. Dobre nawyki natomiast działają w przeciwnym kierunku.

Dlatego też, dodaj natychmiastową satysfakcję po zrobieniu czegoś pozytywnego, np. zaznacz krzyżyk w kalendarzu z ” na dzisiaj wykonane”.

Przeciwnie, aby wyeliminować negatywny nawyk, musimy znaleźć cenę do zapłacenia za każdym razem, gdy jesteśmy kuszeni. Możemy wtedy poprosić przyjaciela o pomoc i być może wysłać mu wiadomość za każdym razem, gdy nam się nie uda. Pomysł upokorzenia się z przyjacielem, który chce nam pomóc, sprawi, że zapomnimy o zjedzeniu pączka lub paleniu papierosa.

Nadejście nowego roku jest zawsze czasem refleksji i nowych intencji. W tym artykule zobaczyliśmy, jak możemy osiągnąć nasze wyniki dzięki nawykom.

W nadziei, że to pomoże Ci osiągnąć Twoje cele, my, zespół Mysugardaddy, życzymy Ci Nowego Roku pełnego radości i satysfakcji!

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on